Det nya viruset överförs främst genom kontakt med människor, så kallad direkt kontaktsmitta eller genom hostingar samt nysningar, så kallad droppsmitta.
Det är fortfarande oklart om så kallad indirekt kontaktsmitta, det vill säga spridning via droppar som landar på ytor eller föremål, har någon betydelse för spridning av COVID-19
ÅTGÄRD I KUNDSERVISESITUATIONEN FÖR ATT UNDVIKA INFEKTIONER
- Undvik om möjligt att arbeta i kundens omedelbara närhet och undvik att skaka hand när
du hälsar.
- Om kunden nyser eller hostar, vänd ansiktet bort från klienten ett ögonblick.
VI FÖLJER FOLKHÄLSOINSTITUTETS
RIKTLINJER FÖR HEMSERVICE.
Skydda dig och andra från smittspridning:
- tvätta händerna
ofta med tvål och varmt vatten, minst 20 sekunder. Handsprit kan vara ett alternativ när du inte har möjlighet till handtvätt.
- hosta och nys i armvecket, släng alltid pappernäsduken
i en papperkorg och tvätta händerna.
- undvik att röra ögon, näsa och mun.
- om tvål och vatten inte finns tillgängligt, kan
man använda handspritt med minst 60% alkohol.
- stanna hemma när du är sjuk för att undvika att smitta människor på bussen, ditt arbete eller där du är nära andra.
Vår personal använder engångsskyddhandskar som de byter några gånger under en städning samt mellan kunderna. Vi delar ut handsprit till
vår personal.
Vi delar ut munskydd till vår personal att ha hos de kunder som önskar det.
Vi tvättar alla våra städtrasor samt
golvmoppar i 60-90 grader dagligen och vi använder bara nytvättade städtrasor och moppar hos kunderna.
Vi städar som vanligt hos våra kunder.
I förebyggande syfte och med omtanke för varandra uppmanar vi våra kunder att höra av sig till oss om det finns misstanke om eventuell smitta eller om du har haft kontakt med smittad person.
Städtillfället bokas då om.
Många arbetar hemifrån dessa dagar eller behöver vara hemma med barn vars skolor håller stängt.
Det går naturligtvis bra att vara hemma när vår personal kommer.